Ghidul bancar

1. Ce este departamentul Financiar Bancar Blitz si care este rolul sau?

sus
Departamentul Financiar Bancar Blitz este unul dintre departamentele cu o importanta crescuta in cadrul organizatiei noastre. Acesta este infiintat pentru a veni in sprijinul clientilor care doresc sa cumpere un imobil prin credit bancar, dar si in sprijinul clientilor care doresc sa vanda o proprietate achizitionata cu un credit bancar si este necesara stingerea creditului si realizarea tuturor operatiunilor prealabile instrainarii unui astfel de imobil. Departamentul Financiar-Bancar se afla in stransa legatura cu clientii specifici in vedere identificarii celei mai potrivite optiuni bancare.
 
Activitatea departamentului financiar-bancar Blitz consta in consilierea si suportul oferit clientilor care fac o tranzactie imobiliara prin accesarea unui credit bancar.
 
Departamentul are rolul de a indruma clientii si de a le oferi suport pe tot parcursul procesului de creditare, inca din faza in care acestia sunt in cautare de imobil, fara a fi identificat unul in vederea achizitiei. Astfel consilierii departamentului Financiar-Bancar se ocupa de contactarea tuturor clientilor Blitz care sunt interesati de cumpararea unui imobil prin accesarea unui credit bancar.

2. Cine poate apela la serviciul Financiar Bancar Blitz?

sus
Pentru toti clientii care au semnat un contract de intermediere cumparare, serviciul financiar bancar este gratuit. Pentru orice alta persoana fizica sau juridica, chiar daca nu a semnat un contract de intermediere, serviciul se poate presta contra cost.

Consilierii financiari-bancari ofera servicii specializate clientilor care doresc sa cumpere un imobil cu credit bancar, persoanelor-fizice sau juridice care nu sunt clienti Blitz, dar contra cost apeleaza la consilierii financiar-bancari, vanzatorii care au imobile ipotecate ca urmare a achizitiei imobiliare prin credit, orice client care doreste sprijin in negocierea unui curs valutar cu o institutie bancara sau care doresc informatii despre transferuri financiare.

3. Care sunt institutiile bancare colaboratoare cu Blitz?

sus
Departamentul Financiar-Bancar a incheiat parteneriate cu mai importante institutii bancare din Romania, parteneriatele continuand sa se inmulteasca. Departamentul urmareste multiplicarea colaborarilor cu institutiile bancare, astfel incat sa poata oferi clientilor servicii vaste si diverse in functie de necesitate personala a fiecaruia.

In prezent, departamentul financiar-bancar este in colaborare cu:
  • BT
  • BCR
  • BRD
  • Garanti Bank
  • Alpha Bank
  • UniCredit Bank
  • Bancpost

4. Ce reprezinta Creditul Prima Casa si care sunt conditiile de acordare?

sus
Prima Casa este un tip de credit ipotecar creat de catre statul roman care ofera clientilor, ce nu au in proprietate un imobil cu o suprafata mai mare de 50 mp, posibilitatea de a achizitiona un imobil cu un avans de 5% din valoarea pretului de cumparare. Este un produs la care bancile se inscriu voluntar pentru a-l oferi clientilor, de aceea sunt si institutii bancare care nu au produsul Prima Casa. Creditul Prima Casa se poate acorda doar pentru o perioada de 30 ani, spre deosebire de celelalte tipuri de credite care permit acordarea pe perioade mai mici sau mai mari de timp.

Ipoteca pentru acest tip de credit se constituie astfel: 50% din ipoteca se constituie in favoarea bancii si 50% din ipoteca se constituie in favoarea statului roman, reprezentat prin Fondul de Garantare si Ministerul Finantelor. Odata cu inscrierea ipotecii, se instituie si interdictia de instrainare a imobilului pentru primii 5 ani. Se pot achizitiona prin acest tip de credit imobile care au fost construite pe baza unei autorizatii de constructie obtinute inainte de anul 2010, cumparatorii obtinand pentru cumparare un credit de maxim 57.000 Euro (echivalentul in lei) si imobile care au fost construite pe baza unei autorizatii de constructie obtinuta dupa anul 2010, cumparatorii obtinand un credit de maxim 66.500 Euro (echivalentul in lei). Exista si un produs Prima Casa pentru construirea unei locuinte. Pentru acest tip de credit este necesar sa se faca dovada detinerii in proprietate a unui teren. Cumparatorii pot obtine un credit de maxim 71.250 Euro (echivalentul in lei).

Creditul Prima Casa se acorda doar in moneda nationala, respectiv in ron.

Pragurile de finantare precizate anterior nu limiteaza o anumita valoare a imobilului, clientul avand posibilitatea sa suplimenteze pragul de finantare cu venituri provenind din surse proprii, fara limita in acest sens.

Achizitia prin credit Prima Casa impune rigiditate in privinta situatiei juridice a imobilului ce urmeaza a fi achizitionat. Astfel, daca in extrasul de Carte Funciara imobilul apare ca fiind birou sau demisol, ori are modificari nerectificate pe schita, fara a ne limita la aceste situatii, in principiu nu poate fi finanta achizitia unui imobil aflat intr-una din aceste situatii.

O alta conditie de acordare a creditului Prima Casa este legata de disponibilitatea fondurilor. Fondurile sunt acordate la inceputul anului, insa se pot suplimenta pe parcursul anului, sau se pot epuiza, aceasta din urma situatie reprezentand unul din neajunsurile acestui tip de credit.

Pentru aceste situatii in care clientii doresc sa preintampine epuizarea fondurilor, exista posibilitatea de a rezerva fondurile de Prima Casa pe o perioada de maxim 18 luni, pentru imobilele noi care nu au inca CF individual. Astfel, pe baza autorizatiei de constructie si a extrasului de Carte Funciara pe teren se pot rezerva fonduri la o singura banca, pentru un singur imobil si doar in baza pretului precizat in antecontract. Acest serviciu impune plata unui comision de 0.18% din valoarea imobilului, comision ce va fi achitat de catre cumparator.

Creditul Prima Casa impune ca si conditie incheierea unui antecontract si plata unui avans de 5% din pretul imobilului. Antecontractul trebuie semnat inainte de a se trimite dosarul pentru analiza la Fondul de garantare.

Analiza si aprobarea dosarului de credit prin acest program dureaza mai mult ca aceea a unui alt tip de credit si se desfasoara astfel: depunerea documentelor la banca (documente de venit, documentele imobilului si antecontractul), evaluarea imobilului, analiza juridica, transmiterea dosarului catre fondul de garantare, analiza dosarului de catre fondul de garantare, retrimiterea fizica a dosarului in banca, verificarea corectitudinii documentelor si semnare finala a contractului autentic de vanzare-cumparare.

Costurile ce vor fi suportate de catre clientii care acceseaza un credit Prima Casa sunt:
  • 2% dobanda bancii (indiferent la ce banca se incaseaza venitul salarial) + Robor3M
  • suportarea costurilor pentru evaluarea imobilului
  • plata unui depozit colateral format din 3 rate de dobanda (care se restituie dupa plata ultimei rate)
  • comisionul catre fondul de garantare, de 0.245% din valoarea creditului, care se plateste la inceputul fiecarui an, alaturi de rata de pe luna respectiva, pana in utimul an al creditului.
  • cheltuielile notariale
  • asigurarile specifice (de imobil si de viata)

5. Ce reprezinta creditul ipotecar si care sunt conditiile de acordare?

sus
Creditul ipotecar/imobiliar este acel produs al institutiilor bancare dedicat clientilor care doresc sa cumpere bunuri imobile si nu dispun de intregul pret din surse proprii. In urma accesarii creditului se constituie ipoteca in favoarea bancii creditoare. Nu exista conditionare in ceea ce priveste suma imprumutata, aceasta depinzand de veniturile solicitantului si alte coplatitorilor (daca este cazul). Acest tip de credit poate fi acordat pe o perioada de maxim 35 ani.

Creditul ipotecar/imobiliar se adreseaza atat achizitiei de constructie cu teren, cat si de constructie. Ipoteca poate fi pusa si pe un alt imobil, nefiind necesar sa fie inscrisa asupra imobilului ce urmeaza a fi achizitionat.

 
Avansul care trebuie achitat de cumparator cu venituri provenite din surse proprii este de minim 15% din pretul imobilului, insa difera la fiecare institutie creditoare, putand ajunge pana la la 35%. Avansul depinde si de moneda de creditare, localizarea imobilului, tipul imobilului sau situatia financiara a clientului. Toate aceste aspecte se iau in considerare la stabilirea cuantumului avansului ce trebuie achitat de catre cumparator.

Totusi spre deosebire de creditul Prima Casa, cel ipotecar prezinta o flexibilitate a conditiilor de creditare si le permite bancilor sa modifice anumiti parametri cum ar fi dobanda sau avansul pentru oferirea unei solutii cat mai bune de creditare axata pe particularitatile clientului. Se pot achizitiona si imobilele cu situatii juridice mai deosebite, imobile ale caror achizitie nu poate fi efectuata prin Credit Prima Casa.

Preaprobarea financiara se face in cazul creditelor ipotecare, garantand conditiile stabilite la prima discutie cu banca si are o valabilitate care difera de la 45 zile la 90 zile, timp in care clientul se bazeaza pe buget si poate cauta un imobil, fiind sigur ca din punct de vedere financiar este eligibil. 

Analiza si aprobarea dosarului de credit prin acest program dureaza mai putin ca in situatia creditului Prima Casa, respectiv aproximativ 1 luna. Procedura de acordare a creditului este urmatoarea: depunerea documentelor la banca (documente de venit, documentele imobilului si antecontract), evaluarea imobilului, analiza juridica, verificarea corectitudinii documentelor si semnarea finala a contractului autentic de vanzare-cumparare.

Acest tip de credit poate fi contractat in lei sau in Euro. Costurile suportate de client in cazul Creditului Ipotecar:
  • dobanda bancii (valoarea depinzand de situatia in care cumparatorul incaseaza veniturile salariale prin banca de la care se contracteaza creditul sau nu) + Robor3M, Robor6M sau Euribor in functie de banca aleasa si de moneda de creditare
  • evaluarea imobilului
  • comision de analiza a dosarului (care difera in functie de banca)
  • comision de gestiune a creditului (care difera in functie de banca)
  • cheltuielile notariale
  • asigurarile specifice (de imobil, de viata si somaj)

6. Ce este creditul de nevoi personale?

sus
Creditul de nevoi personale este de doua tipuri:
  1. Credit de nevoi personale fara ipoteca
  2. Credit de nevoi personale cu ipoteca
Perioada de creditare la ambele produse de finantare este de 5 ani.
Suma maxima ce poate fi imprumutata prin credit de nevoi personale fara ipoteca este de 20.000 euro, echivalentul in lei, iar in cazul creditului de nevoi personale garantat cu ipoteca se poate obtine o suma mai mare, dar trebuie sustinuta cu venituri mai mari.

7. Ce este evaluarea imobiliara si cine o intocmeste?

sus
Pentru ca un imobil sa poata fi luat in garantie, trebuie evaluat conform unor standarde care sa reflecte situatia bunului ce urmeaza sa fie achizitionat. Informatiile evaluatorului vor oferi detalii importante despre investitia ce urmeaza a fi facuta, reflectand situatia materiala a imobilului, dar si situatia financiara de pe piata a acestuia (pretul imobilului este corect sau nu referitor la standardele pietei).

Banca va finanta un anumit procent din valoarea bunului tranzactionat sau din valoarea evaluata, raportandu-se tot timpul la valoarea cea mai mica.
 
Evaluarea va fi efectuata de catre evaluatori acreditati si agreati de catre institutia bancara creditoare.

8. Sunt eligibil sa accesez un credit ipotecar sau Prima Casa?

sus
Creditele destinate achizitiei imobiliare sau constructiei au ca si particularitate limita de varsta. Astfel, solicitantul si/sau coplatitorul vor plati ultima rata la implinirea varstei de 63 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati- conform varstei de pensionare din tara noastra.

 Pe langa solicitant mai pot fi implicati maxim 3 coplatitori/coimprumutati care sa garanteze cu veniturile proprii la contractarea creditului apartinand titularului.

Veniturile acceptate de banca creditoare sunt veniturile obtinute din salariu, din activitatea de Persoana Fizica Autorizata, pensie definitiva- nerevizuibila, chirii, indemnizatie de crestere a copilului sau alte venituri permanente care pot fi dovedite. Se accepta un grad de indatorare a clientilor care uneori merge pana la 70-80% din venituri, in functie de profilul fiecarui client.

Prin client eligibil mai intelegem si faptul ca acesta are un minim de activitate de 3 luni la ultimul angajator, este incadrat pe perioada nedeterminata de timp la locul de munca sau a trecut de o prima sau o a doua prelungire in cazul in care este angajat pe perioada determinata de timp.

In acelasi timp, clientul trebuie sa aiba o vechime de cel putin un an in campul muncii, pentru veniturile din Romania. In cazul veniturilor din Persoana Fizica Autorizata, este necesara o vechime de un an.

 
In cazul pensiilor si a indemnizatiilor de crestere a copilului trebuie sa se prezinte bancii creditoare deciziile prin care survin aceste venituri. Pentru a fi eligibil, un client nu trebuie sa fie inscris in Biroul de Credit ca rau-platnic.

9. Ce acte sunt necesare in cazul procesului de creditare?

sus
  • Acte necesare referitoare la veniturile clientilor:
Pentru clientii cu venituri din Romania, institutiile bancare se solicita urmatoarele documente: adeverinta de venit, (tipizat specific fiecarei banci), fluturasi de salariu, copie contract de munca, act aditional de modificare a salariului, decizie de pensionare, cupon pensie.

Pentru clientii cu venituri din strainatate institutiile bancare solicita urmatoarele documente: adeverinta de venit/document emis de angajator privind veniturile realizate. Acest document trebuie sa ateste veniturile realizate pe o perioada de trei luni calendaristice consecutive recente si sa fie emis cu cel mult 60 de zile calendaristice inaintea datei analizei. Este necesar si un raport privind activitatea desfasurata, emis de angajator (daca este cazul), contractul individual de munca inregistrat la organul competent al administratiei din statul unde solicitantul de credit este angajat, acte aditionale (daca este cazul), fluturasi de salariu, extras de cont eliberat de banca pentru ultimele 6 luni (semat si stampilat de banca), document prevazut de legislatia statului respectiv care sa evidentieze plata impozitelor la zi de catre cumparator.

  • Acte necesare referitoare la situatia juridica a imobilul achizitionat:
In cazul apartamentelor si caselor:
Apartamente si case cu CF-uri individuale: 
    • extras CF/ copie CF cu vechime maxima 30 zile aferente imobilului care se aduce in garantie: CF individual, colectiv si teren.
    • incheiere CF de intabulare (pentru imobilele care se cumpara direct de la constructor)
    • act de dobandire (ex: titlu de proprietate, contract vanzare-cumparare, contract de schimb imobiliar, hotărare judecătorească definitivă, contract de donaţie etc) ;
    • actul de declarare a calităţii de proprietar, dacă este cazul (tranzacţie de partaj, certificat de moştenitor etc), alte acte susceptibile de a transfera sau declara proprietatea. In cazul tranzactiilor de partaj si a certificatelor de mostenitor trebuie prezentat si actul de dobandire incheiat anterior tranzactiei de partaj sau a certificatului de mostenitor.
    • - acte de comasare/dezmembrare/apartamentare succesive actului de dobandire/declarativ de proprietate, ulterioare dobandirii, dacă este cazul.
    • - contractul de concesiune al terenului aferent locuinţei pe perioada existenţei construcţiei/ convenţia sau declaraţia de constituire a superficiei, dacă este cazul, şi dovada achitării la zi a taxei de concesiune.
    • - acte doveditoare privind plata restului de preţ, dacă actul de dobandire a proprietăţii nu menţionează achitarea integrală.
Pentru imobile in curs de constructie sau la rosu:
    • actele menţionate mai sus privind terenul pe care se construieşte.
    • autorizaţie de construire valabilă conform dispoziţiilor legale.
    • declaraţie de începere a lucrărilor pentru autorizatiile de construire/ conform Legii nr.50/1991, cu dovada comunicării către Primărie.
    • la finalizare, certificat de atestare a edificarii/extinderii locuintei şi toate actele care atestă întabularea si proces verbal de receptie finala.
In cazul terenurilor se cer urmatoarele documente:
  • acte din care rezulta dreptul de proprietate
  • acte de modificare parcelara
  • acte emise de cartea funciara

10. Ce acte sunt necesare pentru instrainarea unui imobil achizitionat prin credit ipotecar?

sus
  • Acord de instrainare imobil din partea bancii creditoare a clientului vanzator 
  • Acord de instituire ipoteca rang 2 in favoarea bancii creditoare a clientului cumparator
  • Acord radiere ipoteca dupa stingerea soldului a clientului vanzator Soldul de credit ramas pentru creditul vanzatorului
  • Codul IBAN (daca clientul vanzator vrea sa primeasca si in alt cont decat cel in care are creditul , atunci trebuie 2 coduri IBAN) 
Antecontractul intre cele 2 parti se semneaza doar dupa ce avem aceste acorduri, sau daca prin antecontractul de vanzare-cumparare se promite obtinerea acestora pana la data semnarii contractului autentic de vanzare-cumparare.

11. Ce acte sunt necesare pentru instrainarea unui imobil achizitionat prin credit Prima Casa?

sus
Acordul Fondului de Garantare, chiar si in primii 5 ani de la data accesarii creditului, in acest caz, cu conditia rambursarii integrale a creditului.
 
Dupa ce s-au implinit cei 5 ani de interdictie de instrainare, trebuie solicitat acordul de vanzare din partea Ministerului Finantelor si acordul din partea Bancii creditoare.

Acest site foloseste cookies! Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai mult.